Wednesday, April 28, 2010

TATiUC-At Tatweer Jordan Jalin Kerjasama Teknikal

Oleh : AIDA ABD RAHMAN

Kolej Universiti TATi (TATiUC) bakal menjalinkan kerjasama bagi menyediakan latihan teknikal di bidang teknologi pembuatan dan elektronik dengan sebuah institusi latihan di Arab, Al Tatweer Jordan.


Pengerusi Jawatankuasa pelajaran, pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Haji Ahmad Razif Abd Rahman dan Rektor Dr Mohd Rozailan Bin Mamat @ Ibrahim menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara kedua pihak pada 15 April lalu di Amman, Jordan.

Manakala Al Tatweer diwakili oleh Pengarahnya Eng. Hashim Al-Majali dan Andelrazzak M Faouri.

MoU ini merupakan satu pengiktirafan antarabangsa dan langkah penting bagi TATiUC untuk berkembang di luar negara.

TATiUC bersetuju menyediakan kokurikulum dan tenaga pengajar kepada Al Tatweer yang akan menawarkan latihan berbentuk teknikal di Jordan dan dijangka 300 pelajar akan dilatih setiap tahun.

Selain itu, TATiUC juga mengadakan perbincangan dengan pengerusi Al Tatweer, Yang Teramat Mulia Putera Asem Bin Nayef.

Beliau berharap kerjasama ini akan memberi peluang kepada pelajar Jordan dan negara Arab lain untuk mendalami bidang teknologi pembuatan dan elektronik yang semakin berkembang di Jordan.

Sementara itu, Haji Ahmad Razif yang juga Pengerusi TATiUC, berkata mengucapkan terima kasih kepada Al Tatweer kerana memberi kepercayaan kepada TATiUC untuk berkerjasama dalam menyediakan latihan kepada pelajar Jordan.

“Pengalaman TATiUC yang telah terlibat dalam latihan teknikal selama 17 tahun diharapkan dapat dikongsi sama oleh pihak Al Tatweer.

“Program latihan ini akan memberi kebaikan kepada Malaysia dan Jordan, sekaligus menjadikan hubungan antara kedua-dua negara semakin erat dan kukuh,” katanya.

Beliau juga berharap kerjasama ini akan menjadi langkah awal untuk mempromosikan Terengganu kepada penduduk Jordan dan negara Arab yang lain.


TERENGGANU HARI INI

No comments:

Post a Comment