Monday, April 5, 2010

Bijak Tangani Masalah Sosial


To' Puan Norliza (kiri) menyampaikan bantuan kepada penjaga pelajar terpilih kerana cemerlang dalam pendidikan.

Masalah sosial yang melanda masyarakat hari ini akibat kesan secara langsung krisis ekonomi yang melanda dunia haruslah ditangani secara bijak oleh golongan wanita bagi terus memantapkan institusi keluarga masing-masing.


Nasihat itu disampaikan Penaung Persatuan Suri dan Anggota Wanita Perkhidmatan Awam Malaysia (Puspanita) Terengganu, To’ Puan Norliza Mahmud, ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kali Ke-26 2010, di Dewan Besar, Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini (1 April).

“Kesan krisis ekonomi yang melanda dunia semakin teruk sejak perang dunia kedua memberi impak yang cukup besar dalam kehidupan seharian serta penyebab kepada masalah sosial.

AJK Puspanita bergambar kenangan dengan isteri Menteri Besar selepas majlis berkenaan.

“Akibat masalah sosial menausia sangguip berbuat apa sahaja, ada yang sanggup menjadi peragut, mencuri dan merompak. Tidak kurang juga yang berdepan dengan tekanan hidup melakukan penderaan terhadap kanak-kanak dan menambah kes-kes pembuangan bayi,” kata beliau lagi.


Turut hadir, Pengerusi Puspanita Negeri, To’ Puan Rohani Abdullah dan Pengerusi Puspanita Cawangan seluruh daerah.

Beliau yang juga isteri Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata semua wanita sama ada yang bekerja atau suri rumah sepenuh masa perlu peka dengan senario yang melanda negara dan masyarakat supaya kesan buruk itu tidak menimpa keluarga dan masayarakat sekeliling kita.

Katanya, wanita juga perlu merancang perbelanjaan harian secara berhemah dan berbelanja untuk barang penting sahaja bagi mengelak pembaziran selain meningkatkan tahap keselamatan diri dan keluarga.

Dalam pada itu, To’ Puan Rohani menjelaskan Puspanita perlu sentiasa aktif dengan mempelbagaikan aktiviti tanpa terikat dengan hal kewanitaan semata-mata dan bergerak selari dengan arus kemodenan dunia tanpa sempadan.

Beliau berkata, Puspanita sentiasa membela nasib ahli dan mengadakan banyak aktiviti yang mampu memberi input positif kepada ahli yang selama ini sentiasa menyokong pergerakan persatuan itu.


Orang ramai dan juga ahli Puspanita mengambil kesempatan meninjau ruang niaga yang turut diadakan pada hari berkenaan.

Selain itu, penubuha Tabung Latihan Puspanita antara lain bertujuan memberi bantuan kewangan pendaftaran kepada ahli dan anak ahli yang berjaya ke universiti terpilih yang ditetapkan serta menaja biasiswa kepada anak ahli yang mencapai keputusan Nilai Gred Kulmulatif Purata (CGPA) 3.5 ke atas.

Selain itu, Tabung Puspadara pula diwujudkan bagi membantu ahli dan keluarga ahli yang menghidapi penyakit tertentu khususnya kanser payu dara dengan membuat permohonan secara terus menerusi Puspanita negeri.

TERENGGANU HARI INI



No comments:

Post a Comment