Wednesday, April 28, 2010

Terengganu Model Penganjur Sukma Terbaik

Oleh : AIDA ABD RAHMAN

Kerajaan Terengganu berharap Melaka mampu menjadi penganjur Sukan Malaysia (Sukma) yang terbaik, sebagaimana Terengganu ketika menganjurkan Sukma 2008 lalu.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad said, berkata bagi kerajaan negeri, Sukma Ke-12 Terengganu 2008 banyak meninggalkan nostalgia kerana ianya merupakan tahun kejayaan berganda bagi Terengganu.


Datuk Seri Ali Rustam (kiri) menyerahkan surat jemputan SUKMA 2010 kepada Dato' Ahmad Said sempena promosi SUKMA di Wisma Darul Iman. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.


“Kejayaan menjadi penganjur terbaik sehingga telah diberi pengiktirafan di Dewan Rakyat oleh YAB Perdana Menteri sendiri.

“Terengganu juga berjaya muncul sebagai juara keseluruhan dengan memenangi 61 pingat emas, 39 perak dan 47 gangsa, di mana kutipan tersebut merupakan 15.02% emas, 9.73% perak dan 9.31% gangsa daripada keseluruhan pingat yang ditawarkan,” kata Dato’ Ahmad ketika berucap di Majlis Karnival Sukma ke-13 Melaka 2010, di Dataran Syahbandar, Kuala Terengganu, hari ini (27 April).

Hadir sama Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Katanya, kejayaan itu meletakkan Terengganu sebagai kuasa baru dalam sukan dan berada dalam tiga negeri yang berjaya menjadi juara ketika menjadi tuan rumah, selain Selangor dan Sarawak.

Beliau berkata, sebanyak 24 rekod baru kejohanan Sukma dan empat rekod baru Kebangsaan berjaya dicipta menerusi lima jenis sukan iaitu angkat berat, berbasikal, kanu, renang dan olahraga.

Dato’ Ahmad berkata, atlit Terengganu sendiri telah berjaya memperbaharui 13 rekod kejohanan dan satu rekod kebangsaan melalui lima sukan berkenaan iaitu angkat berat (1 rekod Sukma), berbasikal (5 rekod) sukma), kanu (5 rekod Sukma dan 1 rekod Kebangsaan), renang (1 rekod Sukma) dan olahraga (1 rekod Sukma)

“Kita berbangga kerana sepanjang kejohanan berlangsung tiada sebarang protes atau aduan. Mesyuarat Jawatankuasa Disiplin dan Jawatankuasa Juri Rayuan tidak perlu bersidang walaupun sekali.

“Pingat-pingat yang dimenangi adalah melalui sukan-sukan ‘measurable sports’ dan bukannya sukan-sukan yang subjektif,” katanya.


Ketua Menteri Melaka menunjukkan baju yang dipakai oleh kontijen Terengganu kepada Menteri Besar Terengganu.

Malah, penyaluran keputusan pertandingan juga paling efisien dan bersistem, selain cakera padat turut dibekalkan kepada ketua kontinjen pada hari terakhir Sukma ke-12.

Katanya, kemudahan itu bagi memastikan jurulatih dan kontinjen dapat membuat penilaian penuh kepada atlit masing-masing secara analatikal dengan hasrat melalui penilaian terperinci mutu Sukma dapat ditingkatkan.

“Kita juga berbangga kerana sepanjang temasya aspek pengangkutan yang kita beri perhatian yang tinggi akhirnya memberi perkhidmatan yang efisien dan melancarkan perjalanan pertandingan keseluruhan.

“Kerajaan negeri juga berkeyakinan penuh Melaka mampu menjadi penganjur terbaik nanti, di mana dibuktikan dengan promosi Kempen Karnival Sukan Malaysia Ke-13 yang diadakan secara besar-besar di luar negeri Melaka sendiri seperti yang diadakan di Terengganu hari ini,” kata beliau lagi.

Menurut Dato’ Ahmad, mana-mana negeri tuan rumah Sukma tidak pernah mengadakan promosi sebegini di luar negeri masing-masing yang mana ini telah menunjukkan kemampuan Melaka dalam usaha menjadi penganjur yang berjaya bukan sahaja dari segi pengelolaan dan pencapaian, bahkan meningkatkan industri pelancongan.

Dato' Ahmad menampal pelekat SUKMA XIII pada kereta rasminya sambil dibantu Datuk Seri Ali Rustam.

Sementara itu, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam menjelaskan Kerajaan Melaka sudah bersiap sedia seratus peratus memelibatkan 33 venue yang kini sedang dibersihkan dan dikemaskini, selain sistem pengurusan yang berjalan baik.

“Sekarang kita sedang menguji sistem pentadbiran kerana venue terlalu banyak melibatkan 33 jadi kita mahu setiap tempat cekap jadi dipasang semua tempat dengan sistem komputer,” katanya.

Katanya, Kerajaan Melaka juga menyokong penuh keputusan Kementerian Belia dan Sukan supaya Sukma diadakan setiap tahun bagi melahirkan atlit sukan yang dinamik dan mampu mengulangi kejayaan pada setiap tahun.

Datuk Seri Mohd Ali juga memuji persiapan kontinjen Terengganu dan tidak menolak kehebatan Terengganu dalam acara kanu yang menghasilkan 14 emas pada Sukma Ke-12 lalu dan pastinya bakal mencabar tuan rumah, Melaka yang mensasarkan 60 pingat emas pada Sukma nanti.

Katanya, melaka juga mencipta kegemilangan dan rekod tersendiri apabila bekKemampuan menganjurkan jumlah sukan terbanyak dalam sejarah Sukma iaitu 33 jenis sukan termasuk sukan ekuestrian dan kanu.
Perasmian Karnival SUKMA ke-13 Melaka 2010 di Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu.

Selain itu, jumlah acara yang terbanyak bakal dipertandingkan iaitu sebanyak 434 acara yang menawarkan 434 pingat emas, 434 perak dan 542 gangsa.

Untuk rekod, Terengganu bakal menghantar 650 orang peserta melibatkan 460 atlit, 78 jurulatih, 32 pengurus pasukan dan 80 orang urusetia serta merupakan kontinjen terbesar yang pernah dihantar dalam temasya Sukma setakat ini.

Sebanyak 32 daripada 33 sukan akan disertai oleh atlit Terengganu.

TERENGGANU HARI INI

No comments:

Post a Comment