Sunday, January 30, 2011

Komunikasi bantu capai matlamat

Isteri Menteri Besar, Toh Puan Seri Norliza Mahmud mengakui mengalami kesukaran untuk berucap depan khalayak ramai pada peringkat awal suaminya, Datuk Seri Ahmad Said menjadi Menteri Besar.

Menurutnya, sifat malu dan sukar untuk membuat pengucapan awam membuatkan dia gementar untuk berucap depan khalayak.


Bagaimanapun, katanya, sebagai isteri Menteri Besar, dia perlu cepat belajar dan membiasakan diri serta sentiasa berusaha untuk memperbaiki kemahiran berkomunikasi dan berucap.

“Bukan semua insan ada bakat dan kemahiran untuk berucap di hadapan orang ramai. Namun begitu, kita perlu akui kemahiran komunikasi ini amat penting, apatah lagi ia adalah salah satu kaedah untuk mencapai matlamat dan sasaran.

“Semua kita masih boleh menjadi pemidato hebat jika didedahkan dengan teknik dan cara berpidato. Apa yang penting, kesungguhan kita untuk mempelajarinya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian Pertandingan Pidato Piala Toh Puan Seri Norliza di Dewan Tuanku Abdul Rahman di sini, semalam. Program tersebut adalah anjuran Pergerakan Puteri UMNO Terengganu.

Turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh; Ketua Puteri UMNO Terengganu, Asfalinda Anuar dan Ketua Puteri UMNO Bahagian Kuala Terengganu, Nordiana Shafie.

Pada majlis itu, Amirah Nabilah Azhari dari Puteri UMNO Bahagian Kemaman diisytiharkan sebagai juara dan membawa pulang hadiah berupa piala, wang tunai RM500, sijil dan hamper.

Tempat kedua pula dimenangi Wan Nurul Hikmat Wan Ibrahim (Puteri UMNO Bahagian Hulu Terengganu manakala tempat ketiga dimenangi Nor Aziati Abd Razif (Puteri UMNO Bahagian Kemaman). Masing-masing membawa pulang hadiah berupa RM300 dan RM200 berserta sijil dan hamper.

Sementara itu, Norliza memuji langkah Puteri UMNO Terengganu yang menganjurkan program berkenaan dan mengharapkan ia diteruskan serta dapat melahirkan lebih ramai pemidato terbaik pada masa akan datang.
TERENGGANU HARI INI

No comments:

Post a Comment